Blogi

Selkeyttä kaupan aukioloon

Eilinen viesti kaupan työnantajien ja työntekijöiden neuvottelutuloksesta liittyen kaupan aukioloihin oli positiivista kuultavaa ja otettiin Arkadianmäelläkin tyytyväisinä vastaan. Laajenevat aukiolokäytäntö parantaa kaupan palvelukykyä ja tulee takuuvarmasti luomaan uusia työpaikkoja alalle. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun muut toimialat ovat vaikeuksissa ja työttömien määrä on pelottavassa kasvussa. Huonoinakin taloudellisina aikoina ruokaa, vaippoja ja vaatetta on ostettava. Vaikka muusta turhemmasta olisi tingittävä.

Kyseessä on vasta järjestöjen neuvottelutulos, joka toivottavasti antaa voimakkaan viestin lakiesitystä valmistelevalle ministeri Cronbergille. Hallitus tuleekin piakkoin aiheeseen ottamaan kantaa. Pitkään jatkunut sekava käytäntömme on ollut vaikea ja hankala niin asiakkaille kuin kaupallekin. Neuvottelutuloksen mukaan sunnuntaisin voisivat jatkossa kaikki kaupat olla auki rajoitettuna aikana. Pienet alle 400 neliön kaupat voisivat vapaasti määritellä oman aukiolonsa. Esitys on miellstäni hyvä ja looginen ja antaa kaupalle mahdollisuuden määritellä järkevän aukiolon oman asiakaskuntansa ja sijaintinsa mukaisesti.

Käytännössä esityksen kaltainen lain muutos tulisi tarkoittamaan selkeyttä nimenomaan sunnuntaiaukioloihin. En usko, että vapaa aukiolo ja ympärivuorokautinen aukiolo on realisismia kuin muutamalle kaupalle.  Sen sijaan kaupan yksiköt voivat paremmin kilpailla ylivoima-aseman saavuttaneen ABC-ketjun kanssa. Tämä on tervettä ja toivottua kilpailua ja tulee varmasti vailkuttamaan myös elintarvikkeiden hintoihin.

Kritiikkiä aukiolojen laajentamiseen on tullut yrittäjäjärjestöltä ja ennen kaikkea erikoistavarakauppiailta. Ymmärrän hyvin heidän huolensa. Monet yksin- ja pienyrittäjät pelkäävät työmäärän vain entisestään lisääntyvän. On kuitenkin tärkeää muistaa, että tämä on vain mahdollisuus; laajempi aukiolo ei tarkoita maksimiaukioloa vaan oman liiketoiminnan kannalta järkevää aukioloa. Laajempi vapaus aukiolon määrittelyyn antaa vapauden pitää ovat auki silloin, kun asiakkaat ovat liikkeellä ja toisaalta laittaa ovet kiinni silloin kun asiakkaat eivät liiku.

Kauppakeskusten yhtenäiset aukiolovaatimukset ovat ongelma monelle pienyrittäjälle. Näihin sopimuksiin soisin tulevan enemmän vapautta niin, että pienyrittäjän vapaus määritellä järkevät aukiolot omalle kaupalleen lisääntyy. Maksimiaukiolojen sijaan voisi sopimuksissa määritellä vaikka vähimmäisaukiolot.

Jaa artikkeli

Kommentit (0)

Jätä kommentti


Viimeisimmät blogikirjoitukset

Blogi
arkisto