Blogi

Haastava vuosi – ratkaisu löytyy kaupasta

Mennyt vuosi ei ole ollut helppo. Sitä leimaavat vahvasti Ukrainan kriisi, Venäjän kansainvälisen oikeuden vastaiset toimet sekä talouden alamäki Suomessa ja Euroopassa. Vaikea tilanne on tehnyt minulle henkilökohtaisesti entistä selvemmäksi, että juuri kaupan edistäminen on oikea ratkaisukeino haasteisiimme. 

Suomi tarvitsee korvaavia markkinoita tuotteilleen niin läheltä kuin kaukaakin - siis sieltä missä kasvua löytyy. Kahdenväliset vapaakauppasopimukset helpottavat vientiä ja Maailman kauppajärjestö WTO:n piirissä esteitä tulee poistaa kaikkien maiden yhdessä sopimana, mikä auttaisi erityisesti kehitysmaita.

Tehtäväni pohjoismaisesta yhteistyöstä ja Eurooppa-asioista sekä ulkomaankaupasta vastaavana ministerinä nivoutuu monilta osin tiiviisti toisiinsa. Kaikissa on lopulta kyse siitä, miten Suomi voi lisätä hyvinvointiaan yhteistyössä naapuriemme ja muun maailman kanssa. Kauppakansan vastaus on aina löytynyt viennistä. 

Suomi-joukkueen, eli Team Finlandin tärkein tehtävä on auttaa kaikkia yrityksiä, mutta erityisesti pk-firmojamme kasvamaan ja kansainvälistymään. Vain niin Suomi voi menestyä. Tästä syystä olen matkustanut Saksaan, Norjaan, Ranskaan, Italiaan, Ruotsiin, Irlantiin ja Viroon edistämään suomalaisten yrittäjien asemaa Euroopassa ja maailmassa. Suomen asiaa edistämässä olen ollut ministerinä keskimäärin kahtena viikon viidestä päivästä.

Ensi vuonna edessä ovat vienninedistämismatkat Norjaan, Kiinaan, Turkkiin, Yhdysvaltoihin ja Meksikoon. Vientiyrityksemme tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen. Tervetuloa mukaan! Lisätietoa löydät Finpron Export Finland-sivuilta.

Olen kiertänyt myös kotimaassa tapaamassa paikallisia yrityksiä ja Team Finland -toimijoita. Tapaamisten yhteydessä olen kerännyt suoraa palautetta siitä, miten yrityksille suunnattuja palveluita voisi entisestään kehittää. Olen saanut erinomaisia neuvoja ja kehitysehdotuksia, mutta myös kiitosta. Se on ulkomaankauppaministerin paras palkkio. 

Kokosin alle syksyn satojen yrityskohtaamisten pääviestit:

1. Sääntelyn täytyy olla laadullisesti vaikuttavaa, ei määrällisesti. Joustavuutta kaivataan esimerkiksi erilaisten rahoitusinstrumenttien toteutukseen.

2. Rohkeutta fokusointiin – ei putkinäköä. Potentiaali on pystyttävä tunnistamaan ja tarjoamaan yksilöityjä palveluita. Sama muotti ei sovi jokaiselle.

3. Myynti ja markkinointihenkisyys. Osaamme ratkaista ongelmia ja tuotteistaa innovaatiomme, mutta ne pitää myös pystyä myymään. Meidän on tultava rohkeasti ulos metsästä, niin yrittäjien itsensä kuin julkisten toimijoidenkin.

4. Paikalliset elinkeinoyhtiöt koetaan luonteviksi ja toimiviksi kumppaneiksi omaa liiketoimintaa kehitettäessä. Paikalliselle osaamiselle ja tuntemukselle on siis kysyntää.

On tärkeää, että osaamisemme ei jää vain kotimaahan tai kotimaakuntaan. Harvemmin keksintöjä on tultu erikseen kotipitäjästä noutamaan. Ne pitää tuoda rohkeasti kaikkien tietoisuuteen. Meillä on mitä myydä. Lähdetään siis rohkeasti maailmalle ja nostetaan Suomi yhdessä uuteen nousuun!

Hyvää ja rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille!

Jaa artikkeli

Kommentit (2)

Jätä kommentti


Viimeisimmät blogikirjoitukset

Blogi
arkisto