Syyskauden suurin ketutus

Syyskauden suurin ketutus

Tänään eduskunta jää joulutauolle. Täällä työhuoneessani istuskelen ja odottelen viimeisten äänestysten alkua. Huomasin juuri, että minunkin huoneeseeni on ilmaantunut torkkupeitto. On tummansininen ja kuulumma sitä edellistä erää, ei näitä uusia. Ei ole ollut peitolle käyttöä, en ole osannut sellaista edes kaivata.

Kuluneen viikon, ehkä koko syksyn suurin ketutus iski eilen. Kuulimme eduskuntaryhmämme kokouksessa, että kepu oli päättänyt lopullisesti pysäyttää perusopetuksen tuntijakouudistuksen etenemisen. Tämä on valtavan suuri pettymys, sillä kokoomus on voimakkaasti sitoutunut perusopetuksen kehittämiseen. Keskustan perustelut ontuivat pitkin matkaa ja välillä puheet muuttuivat. Vaalien läheisyys aiheutti lopullisen tyrmäyksen, kokoomuslaisen suositun ministerin ei haluttu saavan kiitosta näin merkittävästä uudistuksesta.

Osa keskustalaisistakin myöntää, että on ongelmallista, että uudistustyö ei lähiaikoina etene. Moni myös myönsi esityksen sisältäneen erittäin hyviä tavoitteita. Eilen piipahtaessani demareiden pikkujouluissa, sielläkin myönnettiin, uudistuksen hyvät tavoitteet, mutta etemistapa oli kuulumma väärä. On suorastaan törkeää, että suomalaiselle yhteiskunnalle ja lapsillemme tärkeä uudistus kaatui poliittiseen peliin.

Hallituskumppani keskustan peliä voimme syyttää siitä, että perusopetuksen kehittäminen pysähtyy ja monet tärkeät ja kovasti vaaditut uudistukset eivät toistaiseksi etene.

Ensinnäkin tällä hetkellä lapset eri puolilla Suomea saavat opetusta hyvin vaihtelevasti ja erilaislla tuntimäärillä.  Joissakin kunnissa opetusta voi olla 500 tuntia v'ähemmän peruskoulun aikana kuin toisessa. Esityksessä olisi korotettu valtakunnallista minimituntimäärää ja epätasa-arvo olisi kaventunut.

Kouluihin ei saada lisää kaivattuja liikuntatunteja. me kaikki tiedämme, miten vähän suomalaislapset nykyään liikkuvat ja lasten ylipaino on  vakava kansanterveydellinen huolemme.

Taito- ja taideaineiden asemaa ei saada vahvistettua. Tämä oli yksi tärkeimmistä tavoitteista. Luovuus ja kädentaidot antavat onnistumisen tunteita erilaisille oppijoille. Taito- ja taideaineet myös lisäävät kouluviihtyvyyttä. Esityksessä olisi lisätty kaikille yhteisten taito- ja taideaineiden kuten käsityön, kuvaamataidon, musiikin yms. tuntimäärää sekä lisätty valinnaisuutta.

Oma huolenaiheeni on erityisesti suomalaisnuorten kielitaidon kaventuminen. Englantia kyllä osataan, mutta muita vieraita kieliä opiskellaan koko ajan vähemmän. Hyvää kielitaitoa tarvitaan kansainvälistyvässä työelämässä. Olen tehnyt tästä aiheesta muuten ensimmäisen kirjallisen kysymyksen pian neljä vuotta sitten.

Pisa-tutkimukset julkistettiin viime viikolla. Suomalaisten menestys oli edelleen erinomainen, mutta huolestuttavia signaaleja sisältyi tutkimustuloksiin. Nuorten lukutaito on heikentynyt ja koulujen väliset erot olivat edelleen kasvaneet.  Uudella esityksellä olisi lisätty äidinkielen opetusta. Lisäksi esitykseen olisi sisältynyt draaman opetusta, joka on enemmän kuin tarpeellista meille suomalaisille. Kyse on siis puhtaasti esiintymistaidoista  ja -varmuudesta.

Valitettavasti keskusta torppasi kaikki nämä uudistukset. Olen todella pahoillani suomalaisten lasten ja nuorten puolesta. Ministeri Virkkunen oli saanut järjestettyä lisärahoitusta uudistuksen toteuttamiselle eivätkä kustannukset suinkaan olisi kaatuneet kuntien maksettaviksi. Työtä perusopetuksen kehittämiseksi on jatkettava ja kokoomukselle on tärkeää, että ensi hallituskaudella tähän työhön sitoudutaan ja kipeästi kaivattu perusopetuksen tuntijakouudistus viedään päätökseen.

Jaa artikkeli

Kommentit (0)

Jätä kommentti


Viimeisimmät blogikirjoitukset

Blogi
arkisto