Varjobudjettipainia eduskunnassa
Eduskunnassa keskusteltiin eilen oppositiopuolueiden varjobudjeteista. Oli ilo kuulla, että sekä keskusta että perussuomalaiset olivat 90% hallituksen linjoilla. Molemmat esittivät varjobudjeteissaan vain minimaalisia muutosesityksiä. Suuret linjat olivat samansuuntaisia. Muutosesitykset olivat lähinnä hienosäätöä.
Velkaantuminen ei pysähtyisi nopeammin oppositon toimenpiteillä. Jatkossa opposition onkin turha syyttää hallitusta velan kasvattamisesta. Velkarahalla ovat myös oppositiopuolueet valmiita rahoittamaan meille kaikille tärkeätä hyvinvointiamme. Velan kasvattamiseen hallitus suhtautuu tiukimmin, tarvittaessa otetaan käyttöön uusia säästötoimia.
Erikoista keskustan esityksessä oli se, että he ovat valmiita menemään reippaasti kuluttajan kukkarolle. He haluavat samanaikaisesti kiristää sekä kulutusveroja, kuten yleistä alvia sekä ansiotuloverotusta. He verottaisivat hallitusta rankemmin keskituloisia opettajia, sairaanhoitajia, poliiseja ja muita kovaa työtä tekeviä suomalaisia. Puhuvat rikkaiden verottamisesta, mutta rikkaiden määrittely ei ole oikein osunut kohdalleen
Suurituloisia hallitus on jo päätänyt verottaa aiempaa rankemmin. Ensi vuoden alussa nousee pääomavertus, osinkoverotus sekä suurempien perintöjen verotus. Verotus kevenee ensi vuonna vain kaikkein pienituloisimmilla. Viime mainittua opposition on ollut vaikea ymmärtää.
Keskustan esitys iskisi rajusti myös yrityksiin, erityisesti palvelusektoriin. Kun ostovoima heikkenisi,olisi yritysten kannattavuus koetuksella. On selvää, että yksikään maa ei ole menestynyt sillä, että verottaa yrityksensä ja kansalaisensa näännyyksiin. Tästä syystä kokoomus kannattaa kasvua tukevaa veropolitiikkaa, joka kannustaa tekemään työtä, yrittämään ja investoimaan.
Perussuomalaistet haluaisivat muuttaa hallituksen budjettiesitystä rankaisemalla erityisen kovalla kädellä niitä suomalaisia yrityksiä, jotka työllistävät. Myös vientiyritykset saisivat kylmää kyytiä perussuomalaisten veroesityksillä. He myös esittivät valtavan määrän uusia pysyviä menoja, kun samaan aikaan tulopuolen lisäykset olivat hyvin epävarmoja, "jos kaikki menisi kohdalleen, niin taivaasta voisi tippua rahaa".-tyylisiä. Mutta hienoa oli se, että monet lisäykset kohdistuivat samoihin kohteisiin, joihin hallitus on jo päättänyt panostaa, kuten nuorten työllistymiseen, perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen, harmaan talouden torjuntaan tai vaikkapa veteraanien kuntoutukseen.
Hyvä, että oppositio sai omat näkemyksensä esittää ja tuoda budjettikokonaisuuden julki. Tämä tehtiin eduskunnassa siis ensimmäisen kerran. Mutta vaihtoehtoja vertaillessa on muistettava, että yksikään puolue ei Suomessa tee talousarvioita eikä hallitusohjelmia yksin. Ne ovat aina kompromisseja.
Jyrki Kataisen hallituksen ensimmäisessä talousarvioissa on tehty kompromisseja, mutta on selvää, että kannetaan vastuuta koko Suomesta ja suomalaisten hyvinvoinnista. Toki vaikeina taloudellisina aikoina hallituksen on tehtävä myös vaikeita päätöksiä, supistettava menoja ja vietävä eteenpäin uudistuksia. Tämä on tehtävä , koska se on vastuunkantoa tulevasta.
kesk
Lisäksi ostovoima heikkenenisi ja tällä suora vaikutus palveuyritysten kannattavuuteen. Nyt epävarmoina aikoina tämä olisi huono viesti yrityksille. juuri nyt on äärettömän tärkeää vaalia heiveröistä kasvua.
Kommentit (2)