Junalla vai autolla - ajoissa ja turvallisesti?
Eduskunnan joulutauko päättyy ja työt alkavat tiistaina. Mielenkiintoinen vaalikuumeen täytteinen kevättalvi on alkamassa. Valtava määrä lakiesityksiä odottaa valiokuntien käsittelyä, samaan aikaan puolueet lyövät lukkoon vaaliohjelmiaan. Keskustelu istuntosalissa ja lehtien palstoilla tulee kiihtymään ja omaa vaalikampanjaa pyöritellään työkiireiden ohella. Tunnelma sähköistyy. Mutta ensin työt ja sitten muut kiireet. Siinä järjestyksessä kevään haasteita kohti!
Mikkelistä siirryn Helsinkiin matkalaukkuni kanssa perinteisesti VR:ään luottaen. Jännityksellä odotan, miten junamatkani tänä talvena sujuvat. Viime syksy ja joulua edeltäneet viikot sujuivat yllättävänkin hyvin, mutta viime talvelta on hurjia kokemuksia ja pitkiä odotuksia.
Ministeri Vehviläinen ehti ääntänsä korottamaan ongelmien taas alettua lumikuormien myötä. Junaliikenteen ongelmiin on puututtava, mutta kyllä Vehviläisen tämän kertainen reagointi kuulosti minustakin vaalien läheisyyden pakottammalta ulvahdukselta. Ministerinä hän varmasti tietää, mistä viivästykset johtuvat ja ainakin hänellä on ollut erinomainen tilaisuus selvittää ongelmien taustat perinpohjaisesti niistä vastaavien virkamiesten kanssa.
Viime talvena kovien pakkasten aikaan junat viivästelivät, tulivat ne sitten pohjóisesta tai etelästä. Kevään routavauriot viivästyttivät pohjoisen suunnasta tulevia junia. Vaihtoajat ovat Helsingissä tiukkia ja myöhästymiset kertautuivat. Solin siivoojilla oli kiire etteivät jääneet loukkuun lähtevään junaan. Turhauttavinta junassa odottelu on ehdottomasti Helsingin ratapihalla. Juna on saattanut jo tulla aikataulussa Oulusta Pasilaan ja sitten ovien sulkeuduttua Pasilassa alkaakin odottelu, joka voi kestää pitkään. Helsingin ratapihan ruuhkat ovat todellisuutta tänäkin talvena. Kalustoa ja vuoroja on paljon raiteisiin nähden. Myöhästymiset sotkevat aikataulut.
Vuorojen vähentäminen hankalimpien kelien aikaan, on varmaan ainoa pikainen apu tilanteeseen. Pikainen apu vaikeaan tilanteeseen, mutta sietämätön monille junamatkustajille. Vuorojen vähentäminen ei voi pysyvä ratkaisu, ei varsinkaan kun tavoitteemme on siirtää liikennettä tien päältä raiteille. Ja ruuhka-aikaan sekä lähi- että kaukojunat ovat jo nyt täysiä.
On selvää, että rataliikenteen kehittämisen on oltava tulevan hallituksen ohjelmassa. Rahaa ongelmien korjaaminen vaatii, ja paljon. Näitä ongelmia ei korjata Savonlinna-Huutokosken radan suuruisilla kehittämisrahoilla. On muuten hanke, jota maakunnan kansanedustajana en ymmärtänyt tuolloin, kun Vehviläinen asiaa esitteli ja vihreät vaativat. Toivon, että noin 40 miljoonan suuruiselle investoinnille todella löytyy hyötykäyttö'ä maakunnassa. Viitostien rakentaminen siirtyi vuodella junaradanpätkän rakentamisen vuoksi, jota nyt ei juuri kukaan käytä.
Viitostie on suuri huolenaiheemme edelleen vaikka perusparannustyöt Lusi ja Mikkelin välillä ovat täydessä vauhdissa. Mikkelin eteläpuolinen tie on turvallisempi ja nopeampi ensi syksynä.
Vuodenvaihteen järkyttävät onnettomuudet Mikkelin ja Juvan välillä vahvistavat sitä, mitä tiepiirissäkin on tiedetty. Viitostien Mikkeli- Juva välillä on paikoitellen mutkainen, mäkinen ja vaarallinen. Yhteiskunnalle koituva hyöty tämän osuuden peruskorjauksesta olisi suuri. Liikenne määrät ovat kasvussa ja suuria ympäri vuoden. Tien päällä liikkuu paljon rekkoja ja matkailjoita.
Itä-Suomen ykköstiehanke uuden hallituksen ohjelmaan on Mikkeli-Juva tieosuus. Näin ovat kaikki kolme maakuntaa yhdessä sopineet. Mikkeli- Juva välin turvallisuus on nykyliikennemäärillä sitä tasoa, että tie on saatava keskikaiteelliseksi tieksi eritasoliittymineen pikaisesti. Kovaa vääntöä käydään, kun hallitusneuvotteluissa on runsaasti niukkuutta jaossa. Liikenneturvallisuuden parantaminen ja menetetyt ihmishenget ovat painava peruste niukkuuttakin jaettaessa. Itäsuomalaisena kansanedustajana vaadin Juva- Mikkeli-tien parannustöitä seuraavaan hallitusohjelmaan. Sen on oltava niiden muutamien kiireellisten hankkeiden joukossa, jotka joka tapauksessa toteutetaan.
Kommentit (1)