Suomalaisia elintarvikkeita maailmalle Pariisissa
Pääsin eilen vierailemaan Pariisissa yksillä maailman suurimmista elintarvikealan messuista, SIAL-messuilla. Tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan viettävät messut järjestetään joka toinen vuosi. SIALissa on edustettuna koko elintarvikeketju tuotannosta catering-palveluihin. Messuille odotettiin tänä vuonna yli 6000 näytteilleasettajaa sekä noin 150 000 messukävijää.
Näytteilleasettajien joukossa oli tänä vuonna myös upeita suomalaisia vientituotteita. Suomen maapaviljongilla Food from Finland-teemalla tuotteitaan esitteli kahdeksan yritystä eri puolilta Suomea: Maalahden Limppu Oy, Orkla Foods Finland Oy, Nofu Oy, Herkkumaa Oy, Kaskein Marja Oy, Olvi Oyj, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy sekä FP-Kotaja Oy. Kaikkien näiden yritysten tuotteita maistatti Suomen edustaja Bocuse d'Or-kokkikilpailussa, keittiömestari Matti Jämsén, joka oli loihtinut laadukkaista raaka-aineista loistavia makuelämyksiä. Lisäksi omilla osastoillaan, joilla minulla oli myös ilo vierailla, edustettuina olivat Valio, Roberts ja Sinebrychoff.
Suomen maapaviljonki oli Team Finlandin puitteissa toteutettavan, syyskuussa käynnistetyn elintarvikevientiohjelman ensimmäisiä tapahtumia - ja erittäin onnistunut sellainen! Tällä hetkellä vain 13 % elintarvikealan pk-yrityksistämme tekee vientikauppaa. Kannustan vielä useampaa elintarvikealan yrittäjän tutustumaan elintarvikevientiohjelman tarjoamiin mahdollisuuksiin. Olen niin ikään varma siitä, että ohjelmalla on tarjottavaa myös perinteisille elintarvikealan vientiyrityksillemme, jotka etsivät uusia markkinoita. Uskon vahvasti, että suomalaisilla puhtailla, laadukkailla ja innovatiivisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla. Markkinoita löytyy niin läheltä kuin kaukaa. Minä olen valmis kantamaan korteni kekoon, jotta tavoitteemme kaksinkertaistaa Suomen elintarvikevienti vuoteen 2020 mennessä toteutetaan.
Kommentit (0)